Архива 2005-2006 > Култура - Култура отпора | ЧЕТИРИ ОД ЗАДЊИХ ПЕТ СРПСКИХ ВЛАДА ПОЉЕ КУЛТУРЕ ПРЕПУСТИЛО ЕКСТРЕМНИМ ИДЕОЛОШКИМ НЕПРИЈАТЕЉИМА Удављени у плићаку
Насупрот распрострањеним марксистичким и либералним стереотипима, многе пресудне битке данас губе се или добијају на пољу културе, а тек потом на пољу политике и економије. Политичка класа у Србији и даље испољава неразумно потцењивање значаја културе у битним сферама државе, политике и народног живота. Чак и добронамерни део актуелне власти сустопице понавља катастрофалне грешке својих претходника и чини да српска национална култура увелико бива срозана на ниво поткултуре и фолклора у сопственој земљи Пише: Богдан Десница | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура | СЛИКАР ЖЕЉКО ТОНШИЋ, УСПРАВАН И НЕПОКОЛЕБЉИВ У РУШЕВИНАМА ЕВРОПСКЕ УМЕТНОСТИ Изабрани ратник лепоте
„Још волим ја, још просипам недужну светлост, крв своју, за те” (Едит Ситвел)
Пише: Дејан Ђорић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура | ЦЕНТАР ЗА ИЗУЧАВАЊЕ ТРАДИЦИЈЕ „УКРОНИЈА” Поглед ка врховима
Да је жив, сматрају у овој необичној издавачкој кући, Езра Паунд не би саветовао: „Бој се Бога и идиотизма плебса!” Говорио би: „Бој се Бога и идиотизма псеудоелите!” НАЦИЈА ПРЕС | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура | СРПСКО КЊИЖЕВНО-ФИЛОСОФСКО ДРУШТВО „ФИЛОКАЛИЈА” Лепотољубље тешких времена
„Култура јесте поље где се води последња и велика битка за душе људи и све твари, па тиме и за устајање и опстајање (у историји) и обожење (опстајање у Вечности!) европског човека и европских народа, као незамењивих боја у дуги богочовечанства. Борба против оловног покрова симулакрума монструозне сиве дуге ,роботочовечанства’ где би из зева досаде великог као цела планета изашао ђаво” НАЦИЈА ПРЕС | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Други угао | DARK SIDE OF THE FORCE * Sympathy for the devil** Jедна комична апокалипса „Looks suspicious, but veeeeeery deliciosus.” *** речи Хомера Симпсона, док премишља да ли да за једну крофну прода своју душу ђаволу Пише: Вук Деветак | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Прозор у вечност | УЗ АПЕЛ ЗА ПОМОЋ У ОБНОВИ МИЛЕШЕВЕ, ЈЕДНЕ ОД НАЈВЕЋИХ ЕВРОПСКИХ СВЕТИЊА Откуд на мени твоје очи, Анђеле брате
Пролазила многа царства, епохе, војске, мењале се космичке констелације, језици, барјаци, али милешевски Бели Анђео оста у свом продорном миру, показујући десном руком празан гроб са плаштаницом: „Васкрсао је!” Пише: Бода Марковић
| Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Одлазак | ДРАГОШ КАЛАЈИЋ (1943-2005) Последњи Хиперборејац
Први интервју „НАЦИЈЕ” био је последњи интервју Драгоша Калајића. Отишао је пет минута након поноћи, тек започетог 22. јула. И тај последњи положај са ове стране, иако неповратно изгубљен, бранио је задивљујуће дуго, оповргавајући прогнозе стручњака, кукавичку логику, рачунице недостојних. И у том последњем часу држао је лекцију, ону најважнију, остављајући пример који светли. Био је тумач ватре, принц ватре, витез ватре. И отишао је у ватру Пише: Бранислав Матић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Умеће читања | УЗ КЊИГУ „СРПСКА ДЕЦА ЦАРСТВА” ДРАГОША КАЛАЈИЋА Атентат на равнодушност
Главни јунак овог провокативног и супериорног романа зове се: српско национално питање Пише: Златко Красни | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Врхови | ОТКРИЋЕ СВЕТЛОСТИ КОД МИЛАНА КАШАНИНА Напредни конзервативизам Својим изузетним образовањем и отменошћу, органским спајањем врхунског српског и врхунског европског, самопоштовањем и самопоуздањем, снагом да без роптања издржи тешке неправде и клевете, не губећи при том свој пут и не изневеравајући своју идеју – овај великан културе представља узор какав нам је данас потребнији него икад Пише: Драган Ћирјанић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Култура отпора | ДА ЛИ ЈЕ СЛИКАРСТВО ПОСЛЕ 2000. МОГУЋЕ Криза човека, не уметности
Живимо у епохи потпуне техничке корумпираности човека. Хероји и уметници срозани су у техничаре и „беле оковратнике”, а доминира модел империјалистичког извоза америчке визуелне културе, гламура, еротике и тривијалности. Али сувише су пожурили они који су прогласили крај слике: што су мање шансе за сликарство, оно више успева. „Историја сликарства је историја његових криза.” Неће нестати стари људски нагон за светим, за Богом, а сликарство и уметност су вековима повезани са сакралним Пише: Дејан Ђорић „Што ужаснији свет постаје, то уметност постаје апстрактнија” Паул Кле | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Корени | ТАНГО, ИЗУЗЕТНИ МУЗИЧКИ ПРИМЕР ЈЕДИНСТВА ГОТОВО СВИХ ЕВРОПСКИХ ФОЛКЛОРА И ЕВРОПСКЕ КЛАСИЧНЕ МУЗИКЕ, МНОГО ЈЕ ВИШЕ ОД „ТУЖНЕ МИСЛИ КОЈА СЕ ПЛЕШЕ”Најдубљи дамари Европе
Танго је јединствена европска синтеза рођена на другој страни океана, тамо где је носталгија за Европом била највећа. Ни један други облик не представља такав склоп истовремених европских националних утицаја. Опера може да буде европска, али и само руска или италијанска, док танго подразумева европску синтезу, јер у супротном не би био танго. Аутор правог танга мора да буде носталгични европеиста, свесно или несвесно. Данас живљи него икада, нимало случајно, танго нас учи: без поноса што смо Европљани и без пасионарности према Животу у складу са сопственом традицијом, сваки народ је изгубљен Пише: Соња Калајић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Езотерија и политика | МЕТАПОЛИТИЧКА ПРОРОЧАНСТВА ЗА ЕРУ ВОДОЛИЈЕ Велики жур синова катастрофе
Нити које повезују езотерију и политику, тајна знања и управљачку моћ, многоструке су и постоје од древних до ових наших времена. То потврђује данас потпуно доказано постојање супертајних езотеријских института свих великих сила од Првог светског рата на овамо: немачког Трећег рајха, СССР, САД. Та тајна историја обилује несагледивим играма и опасним злоупотребама, баш као што има и своје мајсторе и шегрте, пророке и шарлатане, финансијере и жртве
Пише: Дејан Ђорић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Врхови | ЛУЈ ФЕРДИНАНД СЕЛИН, „КРАЉ КЊИЖЕВНОСТИ ДВАДЕСЕТОГ ВЕКА” У средишту тајфуна
„Носталгијом за лепотом и митом Селин нас сећа на могућност другачијег живота, неке врсте сна о Златном Добу. А мрак, мржња и песимизам само су слика и мера нашег пада у цивилизацију којој припадамо. Селин говори као пророк са разореног светилишта. Његово дело сувише је велико да би било игнорисано. Као Данте, Сервантес и Шекспир, својим целокупним делом дао је слику човека у божанској перспективи. Несводљив и несварљив, Селин је тиме мало преварио Смрт”
Пише: Драган Ћирјанић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Умеће читања | „ЧУДЕСНА ХРОНИКА НОЋИ” РАДОВАНА КАРАЏИЋА Стара коб проклете авлије
„Модернизам” јалово опонаша позне надреалистичке игре с језиком или кафкијанску шкртост, као и Бекетову „херметичку” реторику, представљајући сопствену бесплодну трулеж као отмену бољку. Иако формом и унутрашњом грађом „модернистички”, Караџићев роман надмоћно слабости „модернизма” претвара у своју снагу Пише: Драгош Калајић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Корени | ДРЕВНИ КРИТ: УМЕТНОСТ ТАЈНИ И ТАЈНА УМЕТНОСТИ ЈЕДНОГ СВЕТА НЕСТАЛОГ У ВЕЧНОСТИ Острво људи богова
Крит, то осамљено острво на Медитерану, препуно легенди и тајни, уткано је макар честицом у сваког Европљанина. По предању, ту је и Зевс, у виду белог бика намирисаног шафраном, завео принцезу Европу и понео је ка северу. Тиме као да је симболички урезан пут свих Европљана у многим временима која ће тек бити рођена.
Пише: Марина Матић „Острво Крит на широкој пучини лежи. Тамо је планина Ида, колевка нашег рода.” Вергилије, Енеида III, 104–105 | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Ars Sacra | МЕДИТЕРАНСКИ ОБРЕДИ СЛИКАРА БОРИСА ДРАГОЈЕВИЋА Археологија светлости
„У почетку створи Бог небо и земљу а земља бјеше без обличја и пуста, и бјеше тама над безданом; И Дух Божји дизаше се над водом. И рече Бог: нека буде свјетлост. И би свјетлост.” (Постање) Пише: Дејан Ђорић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Одлазак | ВЛАДИМИР ВОЛКОВ, ПИСАЦ И СВЕДОК ЗАКУЛИСНИХ РАТОВА Пркошење злодуху времена
Доказивао је да су Срби жртва и заморче великог пропагандног рата који је прерастао у оруђе светске власти. О овом „школском случају” написао је и студију са сликовитим насловом: „Дезинформација ухваћена на делу”. Српским трагедијама у XX веку је посветио и два романа, „Понор” и „Отмицу”. У рату 90-их година он је за српски народ одиграо улогу кључног сведока пред светом, сличну оној коју је пре њега, у једнако драматичним околностима, одиграо један Рудолф Арчибалд Рајс Пише: Слободан Деспот | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Умеће читања | ЧУВЕНИ РОМАН ФЕРДИНАНДА АНТОНИЈА ОСЕНДОВСКОГ НАЈЗАД И НА СРПСКОМ ЈЕЗИКУ Бели бог рата
Знаменити авантуристички, историјски, путописни, аутобиографски и етнолошки роман – „Звери, људи и богови” – „води нас кроз вејавицу руске револуције и монголске ослободилачке борбе све до сржи тајанственог будистичког учења о Краљу Света и Агарти, његовом подземном краљевству. У хаосу пропасти руског царства, пред нашим очима израња најчудеснија галерија звери, људи и богова, и њихових судбина.” Овај роман надахнуо је Хуга Прата за стварање славног стрипа „Корто Малтезе у Сибиру” и Френсиса Форда Кополу за „Апокалипсу данас”
Пише: Борис Над | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Уметност и магле | РЕАЛНОСТ ПРИВИДА: СТАРИ И НОВИ МЕДИЈИ Повест прогањања лепоте
Није тешко утврдити закономерност: што је уметност била слободнија и ближа човеку, то су јој мање били потребни посредници и тумачи. Ликовна критика и историја уметности појављују се након Француске револуције, када слабе везе између човека и Бога, човека и човека. Историјски, што уметност постаје лошија и безначајнија, то помоћна апаратура јача. Данашња уметност се и не може разумети без огромне помоћи ликовне критике, која све више постаје неопходна. Некада је прост народ на агори разумео директно обраћање највећих умова, а сада ни филозоф не разуме филозофа. Тако је и у свим другим духовним областима
Пише: Дејан Ђорић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Одлазак | ОВЕ ЗИМЕ ЗАУВЕК НАМ СЕ ПОКЛОНИО ЈОШ ЈЕДАН НЕПОНОВЉИВИ БАРД НАШЕ СЦЕНЕ, ЈЕДАН ОД ОНИХ КОЈИ СУ „ПРЕДСТАВУ РАЗУМЕЛИ САСВИМ” Случај Жигон
Ни сањати није могао деветнаестогодишњи Словенац, син избеглицâ из Италије, када је у пролеће 1945. године, искорачивши из тек ослобођеног логора Дахау, престао бити број 61185 и поново постао Стево Жигон, да ће шездесет година касније бити сахрањен у београдској Алеји великана, да ће саучешћа његовој породици изјавити српски председник и премијер, да ће му последње збогом упутити и председник Белорусије, да ће га одсек драме чувеног московског Великог позоришта (Большой mеаmр) поздравити као „једног од најбољих режисера ХХ века” и да ће му посмртно слово, на руском, одржати амбасадор Русије, лично
Пише: Радомир Милић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Умеће читања | МИШЕЛ УЕЛБЕК, „ДИЈАГНОСТИЧАР НОВОГ ЕВРОПСКОГ СУМРАКА” Могућности једног острва
Његов вртоглави успон из потпуне анонимности и милионски тиражи које данас остварује сведоче о томе да је могуће спојити наизглед неспојиво: писати о озбиљним стварима а истовремено бити конкурентан на тржишту, мислити неконформистички и говорити политички некоректно а одржавати свеприсутност у медијима, бити срачунато провокативан и отворено писати о сексуалним темама а не скренути у порнографију и литерарни шунд Пише: Марко Танасковић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Седма уметност | БУЛГАКОВЉЕВСКИ ФИЛМ „НОЋНА СТРАЖА” ТИМУРА БЕКМАМБЕТОВА РАВАН ЕКРАНИЗОВАНОЈ ВЕРЗИЈИ СЛАВНОГ ТОЛКИНОВОГ РОМАНА Господар Великог Сећања
„У Русији се, дакле, опет дешавају неке велике промене. Опречне силе се поново сукобљавају. У апокалиптичком времену догађају се праве ерупције негативних и позитивних енергија. Судбоносна катастрофа је опет на помолу. И то је управо оно што ђаво одавно чека”
Пише: Миодраг Јанковић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Arts & Crafts | УМЕТНОСТ ПОВЕЗА: АЛЕКСАНДАР ЋЕКЛИЋ Недокучива тајна књиге
Далеко од варваризма света техноутопије и технократије, овај изузетни уметник заговара самодисциплину, самоодрицање, пост и причест, самереност духа и тела, тела и дела. Он је по свему ближи иконописцима и старим мајсторима него данашњим ствараоцима, утолико вреднији јер долази из неких других времена, као да је залутао у двадесет први век Пише: Дејан Ђорић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Праслике | ГЕОПОЕТИКА И ХЕРМЕТИКА: ПУСТИЊА Сведочанство напуштања и напуштености
Пустињаци нису дезертери, то смо сви ми остали. Они су само повратници на место и слику, апофатичку икону злочина, односно палости свих нас, да би је признањем и преумљењем озеленели и исцелили за свакога и за све
Пише: Дионисије Дејан Николић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Пут | „КОДЕКС СОЛАРНОГ РЕДА”: КОСМОТВОРАЧКИ АФОРИЗАМ И ПУТОКАЗ ВРЛИНА Законоправило небеског човека
Древно знање о „два човека” постоји у свим традицијама, у мистикама свих регуларних религија, у езотеријским доктринама, као и у списима великих посвећеника све до нашег времена. Један је „човек одозго”. Небески човек, човек духа, господар сила и све твари, Адам Кадмон, чувар и посвећеник светлости. Онај који је, након загонетног првобитног греха, „пао као човек, а пробудио се као човечанство”. Други је „човек одоздо”. Земни човек, од земље створен, из материје пробуђен, човек окован видљивим, заробљен чулима Пише: Богдан Десница | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Орвелијанум | ЖИВЕТИ АНТИУТОПИЈУ: „ВЕЛИКИ БРАТ” ОСВАЈА НАШЕ МАЛО МЕСТО Похвала нискости
Ослањајући се на велику способност либералног капитализма и идеологије „слободног тржишта” да најгоре и најниже људске инстинкте подјарују и изнова експлоатишу, продуценти риалити шоу емисија су пронашли рудник злата у природном браку егзибиционизма и воајеризма, то јест мазохизма и садизма, из којих ова врста емисија црпи своју динамику и смисао Пише: Марко Танасковић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Праг самопоштовања | КВИЗ „НАЈСЛАБИЈА КАРИКА”, МОДЕЛ МАЛЕ ИГРЕ ЗА ВЕЛИКЕ МАЗОХИСТЕ Вежбање самопонижења
Шта толике људе подстиче да се добровољно јавно брукају учешћем у једном дебилном англосаксонском такмичењу? Зашто да некритички усвајамо сваку шарену лажу коју нам мистификовани „свет” нуди као прави сјај? Хоћемо ли да будемо као несрећни домороци Јужне Америке које су конкистадори покорили стакленим перлама, огледалцима, алкохолом? Пише: Маја Радонић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Ослушкивања | УНИВЕРЗАЛНИ ОБРАЗАЦ ТРАГИЧНОСТИ Последња књига последњег ђенерала Београд, јул 1946. У уклетој ћелији, чекајући на погубљење, он седи на гвозденом кревету, прекривеном војничким ћебетом, у простој војничкој блузи и цокулама без пертли, са полицијским лисицама на рукама. Пред собом држи Стендалов „Пармски картузијански манастир”, на француском. Иако он више „нема времена“, у апсолутном смислу тог израза, чита изнова и изнова... Никада велика светска књижевност није у толикој мери била присутна у Србији, као тада, у ђенераловој ћелији. И никада трагедија Србије није била тако јасно представљена, као у овој судбинској слици Пише: Миодраг Јанковић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Феномени | СТЕВАН СРЕМАЦ – ПОСЛЕДЊИ ЏЕДАЈ И РАДИКАЛНИ ОДГОВОР НА ГЛОБАЛИЗАЦИЈУ Зоне против Дарта Вајдера
Шта једном просечном српском гледаоцу говоре блокбастери настали по обрасцу културне глобализације? Ништа лично – осим што га своде на биће без језика, и без културе, на теле које буљи у шарена врата или бика који не може да нађе краву. Популарност Сремца је стога несвестан одговор оних који осећају да у том наметнутом процесу губе нешто недефинисано лично, дакле нешто своје и посебно, што не може бити замењено глобалним културним парадигмама. Тај одговор је, међутим, и трагичан, јер показује како се идентитет сада види готово искључиво у прошлости, док се у садашњости све слабије осећа Пише: Слободан Владушић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Ка метаслици | МИКАН АНИЧИЋ, ПАРИСКИ И СРПСКИ ПОСВЕЋЕНИК ARS PFANTASTICA, У ПОТРАЗИ ЗА ВЕЧНОМ СЛИКОМ Сан о васкрсу сликарства
„У време кризе станишта, породице, дома и међуљудских односа, прекида комуникације, усамљених људи, један уман, леп и даровит човек окреће се слици. Да ли је то бег од стварности или потрага за лепшим, мирнијим и срећнијим простором, оним где је све испуњено и на свом месту? Сада када је све напуштено и издано, пре свега Уметност, он би да оде у Аркадију и врати значај чину сликања и слике, па и по цену да заувек остане изван музеја модерне уметности, тих супермаркета савременог духа” Пише: Дејан Ђорић
„Уметност је техника буђења, успомена и лепоте” Бодлер | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Фабрика снова | ФИЛМСКА СЕЗОНА У ЗНАКУ ПОЛИТИЗОВАНОСТИ, ИДЕОЛОШКЕ ИНСТРУМЕНТАЛИЗАЦИЈЕ И СОЦИЈАЛНЕ ОСВЕШЋЕНОСТИ Два лица Холивуда
Готово да нема америчког филма који је прошле зиме и овог пролећа конкурисао за неку од престижних награда, а да у себи није садржавао дозу социјалне освешћености и нескривену намеру да проблематизује нека од великих горућих политичких питања. „Оскар”, та гламурозна позорница за промоцију диктираних вредности и трендова, и моћан инструмент за глобално кодирање „политичке коректности”, открио је и другу страну медаље. Ипак, ни један филм није узбуркао страсти и испровоцирао опречне реакције као „Планина Броукбек”, вестерн љубавна прича Анга Лија у којој су главни актери двојица каубоја хомосексуалаца
Пише: Марко Танасковић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Умеће читања | ЈОШ ЈЕДНОМ ПОВОДОМ ИЗАБРАНИХ ДЕЛА НЕБОЈШЕ ЈЕВРИЋА, „СРПСКОГ БУКОВСКОГ” И „СРПСКОГ ХЕМИНГВЕЈА”, ПЕСНИКА ПРЕДЕЛА ГДЕ СУЗЕ НИСУ О.К. Страшоња Страшни није побегао
Он пише у фрагментима. Човек попут њега у времену попут овог једино тако и може. Фрагменти: сев светлости у рушевинама. Расути делићи неке монументалне форме, за коју снаге више немају ни писац ни читалац. Крхотине разбијене слике на којој се и сами налазимо. Окрајци романа отети огњу, још врели. Фронцле смисла, таман толике колико га је преостало у нашим животима, у нашим смртима. Она, овде толико спомињана, „лазаревска зрна соли из којих ће, једном, све поново нићи”. Клице очаја и ината, катастрофе и препорода, уједно. Водич за оне којима ће бити писано, кад се шећерна водица опет усмрди, да намирују наше рачуне
Пише: Богдан Десница | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Култура отпора | РЕАЛИЗАМ И КОНЦЕПТУАЛИЗАМ: ОД АНТРОПОЦЕНТРИЗМА ДО БОГООСТАВЉЕНОСТИ Уметност неурозе и празнине
„Концептуализам поништава вољу за стварањем, непосредност стваралачког акта, сводећи га на предумишљај и манипулацију. Зато се данас толико говори о смрти уметности, ликовне критике и историје уметности. Неки циник би приметио да су концептуалисти евнуси уметности. Никада није истражен однос између концептуализма (или модернизма) и шизофреније, депресије и лудила. Могло би се говорити и о кретенизацији модерне уметности, а Ђорђо ди Ђенова је писао о њеној комерцијализацији и фекализацији. Та нова уметничка пракса није пробудила ничију вољу и свест, никога није успела да заинтересује за уметност. Након концептуализма, завладали су планетарни стваралачки дремеж, апатија и досада. Они који се усуђују да кажу да је то биланс авангарди су жигосани. Хана Арент је тврдила да ће будућност бити логорска, а уметност је већ таква”
Пише: Дејан Ђорић
Слика има свој живот и своју драму Александар Луковић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Трећи пут | КУЛТУРА МЛАДИХ И КИДАЊЕ ВРЗИНОГ КОЛА ВЕШТАЧКИХ ПОДЕЛА НАЦИЈЕ Манифест нормалне Србије
„Не смемо дозволити да од нас направе таоце радикализованих полова српске политичке и псеудоидеолошке сцене који настоје да све увуку у своје срачунате поделе (на томе граде своје корумпиране империје). Не морамо вечито ирационално лутати од једног екстрема до другог, од ксенофобије и потпуног аутизма до понизне сервилности и безумне идолатрије страног фактора. Разлике међу нама су богатство, а не проклетство. Није тачно да не постоји заједнички именилац нације и да су немогући мостови између рокера и фолкера, рејвера и сплавара, тзв. урбаних који иду на ,Егзит’ и тзв. руралних који преферирају ,Гучу’, између Београда и остатка Србије, жутих и црних, војника цивилњака и војника у униформама, оних који тугују 12. марта и оних који ће црни флор стављати дан раније. Постоји и трећи пут, пут мудрости и синтезе за Србију” Пише: Марко Танасковић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Призвања | „ЗАВЈЕШТАЊА СТЕФАНА НЕМАЊЕ”, СТВАРНОСТ И (ИЛИ) МИТ Светачка висина и инок смртни
Једанаест „Завјештања Стефана Немање” средином деведесетих потресло је Србију од исконских дубина до исконских висина. „Завјештања земље, крви, гробова и костију, неба и звијезда, језика, цркава, државе, власти, књиге и писма, пјесме и свирке, имена српских”. Тај глас прошао је кроз само срце опкољеног народа и још увек драматично одзвања у њему. Име писца мало је ко чуо – био је то глас самог Стефана Немање. И све се, опет, потврдило. Традиција је жива сакрална нит и сила духа која може проговорити у свакој епохи, кроз свакога од нас. То се непогрешиво препознаје, та једноставна и делотворна реч наједанпут распршује све натрухе времена, заблуде и изневеравања, има обновитељску моћ. А праве књиге одувек бирају своје писце Пише: Радомир Милић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Врхови | КУРЦИО МАЛАПАРТЕ, ТАЈ ПРОКЛЕТИ ТОСКАНАЦ Верност својим пламеновима
„Ништа нас не импресионира више од усамљене манифестације слободног људског чина онда када је истина суспендована и када неизрецива горчина сведочи о дубини пораза. Тако нам данас ,Кожа’ долази као предсказање наше трагедије и отрежњујући увид у размеру катастрофе поражене Европе. Помаже нам да схватимо понешто од онога што нам се дешава и суочава нас са ценом заблуда. То је већ много, у овом свету без оријентира” Пише: Драган Ћирјанић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Кључ | ВЕЧНИ УНУТРАШЊИ КРУГ ДАНТЕА АЛИГИЈЕРИЈА Божанствена комедија која траје
И данас, после толико векова одгонетања, пред тајном Дантеовог дела застаје дах најбољим духовима Европе. Било да је реч о мистичној имагинацији или о симболички строго кодираним списима езотеријског посвећења, било да су исходишта у темпларској доктрини или у учењу Ел-шеика ал-Акбара, било да је реч о објављењу мајстора или ученика, загонетка остаје. У сваком случају, пред нама су надвремени описи „различитих стања егзистенције, у облику једне хијерархијски организоване целине Неба и Подземног света” Пише: Борис Над | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Етида | ГРАНИЧНА СИТУАЦИЈА УМЕТНОСТИ И БУДУЋНОСТ СЛИКАРСТВА Нова интелигенција за опстанак
„Није девалвирала само традиција већ и највише, интегралне вредности уметности, посебно сликарство као медиј и технологија. Најсложеније представе, некада месецима конструисане и сликане, за пар сати могу се савршено извести компјутерском техником. ,Сликарство данас може да има смисла само ако има вишу духовну димензију која може да превазиђе све техничке нивое’” Пише: Дејан Ђорић
„Реалност је у прстима оне девојке која дува у маслачак на првој страни извесних речника.” Андре Бретон „Ми сазнајемо истину не само разумом, већ такође и срцем.” Блез Паскал | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Одлазак | ПОВОДОМ СМРТИ ВЕЛИКОГ РУСКОГ ПИСЦА АЛЕКСАНДРА ЗИНОВЈЕВА У зјапеће висине
„Није био мислилац једног режима и једне епохе. Био је социолог, или боље рећи песник, вечне теме: власти. Песник пре него социолог и логичар. Разједан, поткрај живота, осећањем кривице што је служио као оруђе за рушење сопственог народа, Зиновјев је написао низ огледа о Западу, илити о глобалном ,наддруштву’ које не зна за идеолошке и националне границе. Књиге каткад претерано категоричне, али испуњене кристално јасним визијама својственим човеку који је прошао кроз цели XX век а да није успут изгубио свој светли детињи поглед... Александар Зиновјев није стигао све да нам каже”
Пише: Слободан Деспот | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - У глобалу | ГЛОБАЛНО НАВИЈАЊЕ: ПСИХОЛОГИЈА ПОДРШКЕ ЈАЧЕМ ПРОТИВ СЛАБИЈЕГ, ИЛИ „АЛА СМО ГА НАТУКЛИ” Мање од игре
Провала глобализације у светски фудбал довела је до концентрације врхунских играча у релативно малом броју клубова. Реформом еврокупова под притиском најбогатијих клубова, ранија концепција клубова као представника држава трансформисана је у такмичење мултинационалних компанија, а демократска природа ранијег такмичења – која је омогућавала најчудније могуће сусрете, какве је могао да начини само „комедијант случај” – претворила се у фарсу диригованог жреба којим се најповлашћенији клубови чувају једни од других. Као ехо тих промена рођено је глобално навијање, феномен испод чије површине се отварају нека од најтежих питања савременог човека и света Пише: Слободан Владушић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Симболи | КОНАН СИМЕРИЈАНАЦ, ПОЛИТИЧКИ НЕКОРЕКТНИ ХЕРОЈ Побратим Марка Краљевића
„Кроз ситне, једва видљиве пукотине у зидовима бљутаве, једнообразне политичке коректности и друштвене целисходности, успевају да се провуку и до широке публике дођу и неки мање питоми, идеолошки мутнији, комплекснији и амбивалентнији хероји, код којих границе између белог и црног, доброг и лошег, моралног и неморалног, нису тако оштре и банално поједностављене.Свакако да се на самом врху те пирамиде непоћудних продуката маште налази Конан Симеријанац, који се 1970. појавио у стрип издању ,Марвел комикса’, али је настао скоро четири деценије раније, из пера Роберта И. Хауарда, младог тексашког писца фантастике и хорора, који је своје новеле објављивао у петпарачком месечнику ,Уврнуте приче’” Пише: Марко Танасковић | Цео текст > | Архива 2005-2006 > Култура - Координате | ОД РЕАЛИЗМА КА ИМПРЕСИОНИЗМУ Балсамовање леша светлости
„Генерацију друге половине XIX века од Грчке и Рима је одвојила индустрија, продор ниске културе у високу. Еволуција реализма ка импресионизму је била драматична. Појавиле су се комерцијалне слике, почела је експлоатација визуелног која и данас траје. Историјски, митолошки и херојски мотиви су запостављени, надахнуће и генијалност су постали безначајни и преовладао је антихеројски демократизам. Био је то почетак модерне уметности” Пише: Дејан Ђорић
„Наше доба је доба испуњења, а испуњења су увек разочарења.” Роберт Музил | Цео текст > | |
|